پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
 
لوگو اسپانسر
خوش آمدید...
قال رسول الله صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله : طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد. (مصباح الشریعه،ص13)

آزمون دکترای دانشگاه پیام نور انجام گرفته است و نتایج اولیه آن اعلام شده است. بنابراین اکنون زمان انتخاب رشته دکتری برای سال ۱۴۰۱ است که باید توسط افراد مجاز به انتخاب رشته انجام شود. به همین منظور دفترچه ای تحت عنوان  دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سراسری روی سایت رسمی سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org منتشر شده است.

در این دفترچه اطلاعاتی نظیر شرایط و ضوابط و همچنین کد رشته محل های دارای ظرفیت پذیرش دکتری و فرم های معدل و پیشنویس انتخاب رشته دکتری در اختیار داوطلبان مجاز به انتخاب رشته دانشگاه های سراسری قرار داده شده است و لازم است تا حتما توسط همه داوطلبان واجد شرایط دانلود و مطالعه شود.

این دفترچه در تاریخ ۲۴ فروردین سال ۱۴۰۱ منتشر شده و داوطلبان تا تاریخ ۲۸ ام زمان دارند تا نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری خود اقدام نمایند.

دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱

سازمان سنجش مدتی بعد از اعلام نتایج اولیه دکتری، در اطلاعیه ای زمان انتخاب رشته دکتری را خبر رسانی کرده و با آغاز این مهلت، لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱ را در دسترس داوطلبان قرار می دهد.

در سال گذشته این دفترچه در روز ۳۰ فروردین ماه روی سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org قرار گرفت ولی در سال ۱۴۰۱ این دفترچه در ۲۴ فرودین ماه منتشر شد.

محتوای این دفترچه به شرح زیر است:

  • بخش اول

۱٫ روش پذیرش در مقطع دکتری

در این بخش درخصوص میزان تأثیر آزمون کتبی و مرحله دوم (مصاحبه دکتری و بررسی سوابق آموزشی و پژوهشی) در پذیرش نهایی توضیحاتی ارائه شده است.

بر اساس اعلام سازمان سنجش، تاثیر هر یک از این مراحل در قبولی نهایی ۵۰ درصد خواهد بود؛ که جزئیات آن در جدول زیر ارائه شده است:

شیوه پذیرش آزمون متمرکز سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری مصاحبه علمی و سنجش عملی تهیه طرح‌واره
آموزشی – پژوهشی ۵۰ درصد ۲۰ درصد ۳۰ درصد
پژوهش محور ۳۰ درصد ۲۰ درصد ۳۰ درصد ۲۰ درصد

بر اساس دفترچه، عدم شرکت در مرحله بررسی سوابق علمی و پژوهشی به منزله انصراف داوطلب از آزمون است و داوطلب از پذیرش نهایی حذف خواهد شد.

۲٫ شیوه های آموزشی در مقطع دکتری

شیوه های تحصیل در مقطع دکتری به دو صورت آموزشی-پژوهشی (روش غالب تحصیل در مقطع دکتری) و یا دکتری پژوهش محور (محوریت تحصیل بر اساس پژوهش) است.

۳٫ مقررات آموزشی دوره دکتری

۴٫ سهمیه رزمندگان و ایثارگران

۵٫ سهمیه مربیان

طبق قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب ۲۹ فروردین ماه ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی، ۱۰ درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت (حداقل یک نفر) در هر کد رشته محل برای مربیان رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی تمام دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به شرط کسب حداقل ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد، اختصاص می یابد و حدنصاب نمره در تمام مراحل آزمون لحاظ می شود.

۶٫ نحوه پذیرش اتباع خارجی

۷٫ جزئیاتی در خصوص کارنامه اعلام نتایج آزمون

۸٫ انتخاب اینترنتی محل تحصیل

فرم انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱ بر روی پایگاه اینترنتی سازمان سنجش قرار داده می شود. داوطلبان لازم است با مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی آزمون دکتری و بر اساس وضعیت کارنامه خود که مجاز به انتخاب کدرشته‌های کدامیک از دوره های مختلف تحصیلی می باشند، نسبت به انتخاب کدرشته‌محل‌های مورد علاقه خود اقدام کنند.

داوطلبان بر اساس وضعیت مجاز بودن خود و کدرشته‌محل‌های موجود در دفترچه می‌توانند از بین رشته‌محل‌های دوره های روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان، مشترک، مراکز آموزشی دانشگاه پیام نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات غیر دولتی – غیرانتفاعی انتخاب کنند.

۹٫ فرم اینترنتی انتخاب رشته

۱۰٫ نکاتی راجع به مرحله دوم آزمون دکتری (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی)

  • بخش دوم: دانشگاه‌های دارای پذیرش به همراه ظرفیت پذیرش

در این بخش دانشگاه‌هایی که در رشته‌های مختلف گروه‌های علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان در مقطع دکتری در دروه های مختلف روزانه، شبانه، پردیس، غیرانتفاعی و پیام نور پذیرش دارند اعلام می شود.

همچنین ظرفیت پذیرش هر رشته نیز در جدول مشخص شده است.

  • بخش سوم: شرایط و ضوابط دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی

برخی دانشگاه‌ها ضوابط خاصی برای پذیرش داوطلبان دارند؛ برخی به دانشجویان دکتری خوابگاه ارائه نمی‌دهند؛ برخی در صورت پذیرش رتبه‌های برتر برای آن‌ها تسهیلاتی مدنظر دارند و … .

همه موارد فوق در بخش سوم دفترچه انتخاب رشته اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اصلاحیات دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱

معمولاً در مهلت انتخاب رشته دکتری و یا در زمان تمدید انتخاب رشته دکتری، اصلاحیاتی برای دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری منتشر می شود. در این اصلاحیات ممکن است رشته محل های جدید برای هر رشته اعلام شود، برخی رشته محل ها حذف شود و یا ظرفیت پذیرش تغییر کند. بنابراین، بسیار مهم است که اصلاحیات دفترچه را در هنگام انتخاب رشته دکتری مدنظر داشته باشید.

مشاوره انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱

داوطلبان می بایست پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱ انتخاب های خود را در فرم انتخاب رشته دکتری با دقت اولویت بندی کرده و در انتخاب های خود عوامل مهمی همچون کیفیت دانشگاه ، مسافت ، هزینه و انطباق رشته مورد نظر با سوابق علمی خود را در نظر بگیرند.

همچنین داوطلبان باید در نظر داشته باشند که انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد به صورت مجزا از انتخاب رشته دکتری سراسری انجام شده و می بایست دفترچه انتخاب رشته دکتری آزاد ۱۴۰۱ را از سایت این دانشگاه دانلود نمایند. همچنین با کمک نرم افزار انتخاب رشته دکتری می توانید بر اساس اطلاعات داوطلبان دکتری سال گذشته ، شانس قبولی خود را در کد رشته محل های موجود تخمین بزنید.

سوالات متداول

۱-  امکان انتخاب چند کدرشته امتحانی از لیست رشته های مندرج در دفترچه انتخاب رشته دکتری برای داوطلبان وجود دارد ؟

 داوطلبان می توانند حداکثر ۵۰ کدرشته محل را متناسب با رشته امتحانی خود انتخاب نمایند . جزئیات بیشتر در خصوص نحوه انتخاب رشته در متن مقاله ارائه شده است .

۲- در چه زمانی امکان دانلود دفترچه انتخاب رشته دکتری برای داوطلبان وجود دارد ؟

به محض مشخص شدن زمان دانلود دفترچه انتخاب رشته از طریق سایت سازمان سنجش ، این مطلب به روز رسانی می شود .

۳-  آیا در دفترچه انتخاب رشته دکتری ، رشته محل های دانشگاه آزاد نیز درج شده است ؟

خیر ، دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد به صورت مجزا منتشر خواهد شد .


مطالب مرتبط


برچسب ها


نویسنده : مستانه میرزایی کلیشمی
تاریخ ارسال : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت 2:04
کد مطلب : 5291
بازدید : 396 views
دیدگاه های مطلب "دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱ پیام نور‎"
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها




کليه حقوق مادي و معنوي اين سايت به دانشگاه فراگیر پیام نور تعلق دارد

Copyright © 2010-2021