پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
 
لوگو اسپانسر
خوش آمدید...
قال رسول الله صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله : طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد. (مصباح الشریعه،ص13)

برگزاری کلاس ها به صورت مجازی یکی از نتایجی بود که همه گیری ویروس کرونا در پی داشت. اگرچه این ویروس شرایط بسیار دشواری را در سراسر جهان پدید آورد اما مانند هر عامل دیگری هم فرصت بود و هم تهدید. یکی از اصلی ترین فرصت هایی که خصوصاض در کشور ما ایجاد نمود، شروع آموزش های مجازی از پایه ابتدایی تا سطح دانشگاهی بود. برگزاری کلاس ها و امتحانات به صورت مجازی نتایج مثبتی را هم در پی داشت، مثلا اینکه دانشجویان غیر بومی، می توانستند از محل سکونت خود در کلاس حاضر شوند و یا حتی در خانه خود امتحان دهند و افراد شاغل هم بدون نیاز به مرخصی، سرکلاس های درس خود حاضر شوند و همه اینها یعنی ایجاد فرصت.

سما لایو یکی از سیستم هایی بود که به منظور برگزاری کلاس ها به صورت مجازی در سطح دانشگاهی راه اندازی شد تا در شرایطی که برگزاری کلاس ها به صورت حضوری امکانپذیر نیست بتواند شرایط مساعدی را برای دانشجویان و اساتید فراهم نماید تا دانشجویان بتوانند به صورت اینترنتی و از طریق سامانه های مختص به دانشگاه خود، آموزش های آنلاین را پی بگیرند.

قبل از تسریح کاربردهای و نحوه عملکرد سما لاید، گفتن این نکته ضروری است که این سیستم به تازگی در برخی دانشگاههای پیام نور راه اندازی شده است و با توجه به اینکه سیستم سما لایو، ابداعی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی است ما هم از منظر این دانشگاه به بررسی این سیستم خواهیم پرداخت.

دانشگاه های سامانه سما لایو کدامند؟

بعد از شیوع بیماری کرونا تحولی بزرگ در نظام آموزشی نه تنها کشور ما بلکه تمام جهان رخ داد. کلاس های حضوری به مجازی تبدیل شد و همین سبب به وجود آمدن سیستم های آموزش آنلاینی همچون سما لایو شد تا به کار آموزش تسهیل ببخشد. این سامانه که توسط دانشگاه علمی کاربردی ساخته شد، یک قدم بزرگ در جهت ادامه روند آموزش در دانشگاه و متوقف نشدن کار تحصیل به شمار می آید.

در این میان نه تنها دانشجویان دانشگاه علمی کابردی بلکه برخی از دانشگاه های دولتی، آزاد، غیر انتفاعی و پزشکی نیز از این سامانه برای آموزش استفاده می کنند. به همین دلیل است که برای بسیاری از دانشجویان اطلاع از فهرست دانشگاه ها و همچنین نحوه ورود به سامانه سما لایو علمی کاربردی اهمیت دارد، چرا که در غیر این صورت این دوستان عزیز احتمالا با مشکل مواجه خواهند شد.

البته از آنجا که آموزش مجازی همچنان بر قوت خود باقی است و ممکن است تا مدت ها ادامه داشته باشد، احتمال اینکه دانشگاه های دیگری به این تعداد اضافه شود، وجود دارد.

ساختار کلی  دانشگاه های سامانه سما لایو

به طور کلی سامانه جامع علمی کاربردی از سه بخش تشکیل شده است. در یک قسمت که سما لاین نامیده می شود، دروس و کنفرانس ها ارائه می شود و سعی شده است محیط کلاس واقعی شبیه سازی شود. همچنین امکان گفتگوی دو طرفه میان دانشجو و استاد نیز وجود دارد. در بخش دیگری گزینه ایی به نام سما کورس وجود دارد که در آن یک محیط چند رسانه ایی تدارک دیده شده و آزمون ها در آن اجر می شوند.

گزینه سوم مربوط می شود به همکاری آموزشی استاد و دانشجو اختصاص یافته است و دارای پلت فرم های اجتماعی است. اما در مورد امکاناتی که دانشگاه های سامانه سما لایو از آن برخوردار خواهند شد، باید بگوییم که انجام تمامی مراحل آموزشی در این سایت امکانپذیر است.

برای مثال، دانشجویان می توانند از این طریق به ثبت نام آنلاین، انتخاب واحد، ثبت نمرات برای هر واحد درسی، محاسبه و یا واریز شهریه ترم، امتحان دادن، کسب انواع کارنامه اعم از کارنامه ترم، پودمانی، بالینی و …، ارزشیابی استاد، کارهای مربوط به اتوماسیون غذا بپردازند. البته به شرط آنکه با نحوه کار با این سامانه به خوبی آشنای داشته باشند.

راهنمای گام به گام به دانشگاه های سامانه سما لایو

  1.  ابتدا در موتور جستجو گر خود کلمه سما لایو یا آدرس دقیق آن به نام samalive.ir یا samademo.ir را وارد نمایید.
  2. بعد از ورد به سایت، در قسمت پایین گزینه شروع یادگیری و آموزش را انتخاب کنید. البته می توانید روی گزینه ورود که در قسمت بالا گوشه سمت چپ واقع شده است نیز کلیک نمایید.
  3. حال در این قسمت باید نام کاربری و گذرواژه خود را وارد نمایید. اگر رمز عبور مختص خود را فراموش کرده اید، می توانید بر روی گزینه رمز عبور خود را فراموش کرده ام کلینک کنید تا برای شما یک رمز دیگر فعال گردد.
  4. در این قسمت نوبت به انتخاب دانشگاه می رسد که عبارتند از علمی کاربردی، آزاد، غیر انتفاعی و دولتی. همانطور که در بالا گفته شد ضرورت اطلاع از دانشگاه های سامانه سما لایو برای چنین مواقعی است.
  5. سپس به سامانه هم آوا هدایت خواهید شد. شاید کارایی این سامانه برایتان سوال باشد. باید بگوییم که این سامانه جایگزین سجاد که قبلا همه خدمات الکترونیک دانشگاه های علمی کاربردی را ارائه می داد، شده است و دانشجویان می توانند تمام امور دانشگاهی خود را با استفاده از این سمانه انجام دهند.
  6. در سامانه هم آوا نیز باید کلمه عبور و نام کاربری خود را وارد و سپس گزینه ورود را انتخاب کنید.
  7. حال در این بخش، لیست تمام کلاس هایی که به آن ها دعوت شده به نمایش در می آید. شما باید هر کدام از کلاس های مربوط به خود را انتخاب و بر روی کلمه عضویت کلیک نمایید.
  8. در مرحله بعد، لیست کلاس هایی که در آن ها عضو شده اید در قسمت راست صفحه برایتان به نمایش در می آید. کافی است برای اطلاع از زمان جلسات هر کدام از کلاس ها بر روی آن کلیک نمایید.
  9. حال این امکان برای شما فراهم شده است تا نه تنها در مورد هر جلسه بلکه تمام منابعی که استاد برای شما بارگذاری نموده به همراه همه فایل ها در اختیارتان قرار گیرد. همچنین در این قسمت می توانید به استاد پیام دهید.
  10. هر چند که توضیحات کامل در بالا ذکر شد، اما چنانچه در هر کدام از با مشکلی مواجه شدید و یا به اطلاعات دیگری مثل جدول شهریه دانشگاه علمی کاربردی کاردانی و کارشناسی ۹۹-۱۴۰۰ نیاز داشتید، مشاورین ایران تحصیل از طریق شماره های موجود در جدول، در اختیار شما خواهند بود.

راهنمای ورود و استفاده از سامانه سما لایو

دانشجویان دانشگاه های مذکور برای دسترسی و استفاده از آموزش مجازی می بایست از یکی از آدرس های “ samalive.ir ” یا “ samademo.ir ” وارد سامانه سما لایو شوند و سپس مطابق تصویر زیر گزینه “ورود” را انتخاب نمایند.

در مرحله بعد باید طبق تصویر زیر که مشخص شده است گزینه ” ورود با سما سامانه “ را انتخاب کنید

در این مرحله باید نوع دانشگاه خود را از بین ۶ گزینه موجود که شامل دانشگاه علمی کاربردی ، دانشگاه آزاد ، دانشگاه دولتی ، دانشگاه غیرانتفاعی ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و آموزشگاه های آزاد انتخاب کنید.

پس از انتخاب نوع دانشگاه خود ، اسامی دانشگاه ها را مشاهده خواهید کرد که باید دانشگاه مربوطه را پیدا کنید. در تصویر زیر واحد های مربوط به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی را مشاهده می کنید.


مطالب مرتبط


برچسب ها

,


نویسنده : مستانه میرزایی کلیشمی
تاریخ ارسال : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت 17:16
کد مطلب : 5246
بازدید : 193 views
دیدگاه های مطلب "سما لایو چیست و سما لایو دانشگاه پیام نور چه کابردهایی دارد؟‎"
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها




کليه حقوق مادي و معنوي اين سايت به دانشگاه فراگیر پیام نور تعلق دارد

Copyright © 2010-2021