شنبه , ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
 
لوگو اسپانسر
خوش آمدید...
قال رسول الله صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله : طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد. (مصباح الشریعه،ص13)

پذیرش در دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد، در بین دانشجویان متقاضی بسیاری دارد. زیرا اکثر افردای که تمایل به تحصیل در این مقطه را دارند، شاغل بوده و یا خانه دار هستند. به همین دلیل کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس در دانشگاه پیام نور بسیار پرطرفدار است.

دانشگاه پیام نور در جذب دانشجویان دو شیوه آموزشی را به انها معرفی می نماید و دانشجو می تواند متناسب با تمایل خود یکی از آنها را انتخاب نماید. این دو شیوه آموزشی عبارت اند از “شیوه آموزش محور” و شیوه “پژوهش محور” یا “آموزش و پژوهشی”.

هریک از این دوشیوه شبک و سیق خود را در آموزش دانشجویان دارند و به همین دلیل تفاوت های بسیاری هم با یکدیگر دارند.

امروز در نظر داریم تا به طور کامل شیوه آموزش محور دانشگاه پیام نور را معرفی نماییم تا شما بتوایند با دانستن نکات مهم و ضروری اقدام به انتخاب این شیوه اموزشی نمایید. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

شیوه آموزشی و پژوهشی چیست؟

در روش آموزشی و پژوهشی، محتوای برنامه های آموزشی بر پایه واحدهای درسی و پایان نامه بنا شده اند. این شیوه تا سال ۱۳۸۹ تنها شیوه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد بوده و پذیرش تمامی دانشجویان در این مقطع با شیوه مذکور انجام می شد.

شیوه آموزشی و پژوهشی، دوره ای با محوریت پژوهش است که هدف از آن ارائه ایده ها و نظریه های جدید، ثبت اختراع، افزایش سطح دانش فنی و… می باشد. دانشجویان در این شیوه آموزشی می توانند همزمان با واحدهای درسی مورد نیاز، واحدهای پژوهشی خود را نیز اخذ نمایند.

شیوه آموزش محور چیست؟

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با محوریت آموزش، تنها مبتنی بر واحدهای درسی بوده و فاقد ارائه پایان نامه می باشد. واحدهای درسی مذکور شامل گذراندن حداقل ۲ و حداکثر ۴ واحد سمینار (تحقیق و تتبع نظری) هستند و سایر شرایط و ضوابط مربوطه مطابق با آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد می باشد.

توجه داشته باشید که جهت تحصیل در رشته هایی که به صورت آموزش محور ارائه می شوند، لازم است هنگام انتخاب رشته کارشناسی ارشد، کد رشته هایی را انتخاب کنید که عبارت ” آموزش محور” در قسمت توضیحات رشته محل های مندرج در دفترچه انتخاب رشته ارشد ذکر شده باشد.

طول مدت دوره تحصیل در هر دو روش حداکثر دو سال (چهار نیمسال تحصیلی) می باشد و تنها در شرایط خاص، امکان افزایش طول مدت دوره، آن هم با تایید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه محل تحصیل فراهم می گردد. در هر صورت طول مدت تحصیل در هر دو شیوه نباید از دو و نیم سال بیشتر شود.

ارشد آموزش محور چیست؟

تحصیل در این شیوه با محوریت آموزش و به صورت واحدهای درسی و بدون پایان نامه است که گذراندن حداقل ۲ و حداکثر ۴ واحد سمینار (تحقیق و پژوهش نظری) در آن الزامی است و در سایر موارد عین مطابق آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته آموزشی – پژوهشی می باشد.

نگذراندن پایان نامه در این شیوه تحصیل مزایا و معایب خود را دارد. داوطلبانی که به هر علتی تمایلی به اخذ پایان نامه ندارند، می‌توانند در هنگام انتخاب رشته کارشناسی ارشد، در صورتی که رشته‌محل آموزش محور برای رشته آنها وجود داشته باشد آن را انتخاب کنند.

در مقابل، برخی بر این باورند که پذیرش در مقطع دکتری با داشتن مدرک کارشناسی ارشد آموزش محور چندان ساده نیست. چرا که مصاحبه کنندگان گمان می‌کنند که فارغ التحصیلان این روش، کمتر با مفاهیم روش تحقیق و اجرای پژوهش آشنا هستند. البته این فکر چندان هم بیراه نیست؛ اما نباید تصور کرد که دانش آموختگان ارشد آموزش محور امکان پذیرش در دوره دکتری را ندارند. چرا که با داشتن رزومه پژوهشی، می‌توان این ضعف را پوشش داد و به اساتید مصاحبه کننده نشان داد که داوطلب در زمینه پژوهش توانمندی های لازم را دارد.

آیا امکان تغییر شیوه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد و در حین تحصیل وجود دارد؟

تغییر شیوه آموزشی در دوران تحصیل شرایط و مقررات خاصی را می طلبد. دانشجویی که قصد تغییر روش آموزشی خود را دارد، پیش از هر اقدامی می بایست تقاضای خود را به صورت کتبی به اداره آموزش دانشگاه محل تحصیل خود ارائه دهد. پس از تقاضانامه کتبی، درخواست دانشجو مطابق با مقررات بررسی شده و در صورتی که دلایل وی مبنی بر تغییر شیوه و یا عدم ارائه پایان نامه قانع کننده باشد، منعی برای تغییر شیوه از آموزش محور به آموزشی و پژوهشی و بالعکس وجود نخواهد داشت.

هر دانشگاه دارای آیین نامه مختص خود می باشد و نمی توان درباره شرایط کلی تغییر شیوه آموزشی اظهار نظر نمود. اما معمولا در تمامی دانشگاه ها علاوه بر دلایل و مستندات دانشجو مبنی بر تغییر روش آموزشی، شرایطی همچون معدل وی، تعداد واحدهای پاس شده، ظرفیت پذیرش در شیوه مورد نظر و… مورد توجه قرار می گیرند.

لازم است جهت آگاهی از عوامل موثر در تغییر شیوه آموزشی و ضوابط آن، به معاونت آموزشی دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که هر دانشجو فقط یک بار در دوران تحصیل و معمولا پیش از ترم ۳ می تواند نسبت به تغییر شیوه آموزشی خود اقدام نماید.

نحوه پذیرش در مقطع دکتری با مدرک کارشناسی ارشد به دو روش آموزش محور و پژوهش محور

ورود به مقطع دکتری، در گام اول مستلزم شرکت در آزمون می باشد و در صورتی که داوطلبان موفق به کسب نمره قبولی در آزمون کتبی شوند، جهت پذیرش نهایی می بایست مرحله مصاحبه را نیز با موفقیت پشت سر بگذارند. اما بسیاری از متقاضیان تصور می کنند که اگر مدرک کارشناسی ارشد خود را از طریق شیوه آموزش محور اخذ نمایند، دیگر شانسی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری ندارند! اما باید بگوییم چنین باوری درست نبوده و دانشجویانی که از دوره کارشناسی ارشد آموزش محور فارغ التحصیل می شوند، منعی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری نخواهند داشت.

عاملی که موجب ایجاد چنین ابهامی در میان دانشجویان می شود، مرحله دوم پذیرش دکتری یعنی مصاحبه می باشد. در واقع دلیل آن که بسیاری از دانشجویان و یا اساتید تصور می کنند دانش آموختگان نظام آموزش محور نمی توانند به ادامه تحصیل در دوره دکتری بپردازند آن است که این دوره فاقد پایان نامه بوده و دانشجویان تنها با گذراندن واحدهای درسی و سمینار فارغ التحصیل می شوند. اما باید توجه داشت که در مصاحبه دکتری رزومه داوطلبان شامل معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد، میزان تسلط بر زبان انگلیسی، مقالات علمی و پژوهشی در کنار پایان نامه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تنها ارائه پایان نامه مد نظر نمی باشد.

از همین رو دانشجویان مقطع کارسناسی ارشد آموزش محور که نگران قبولی در مقطع دکتری می باشند باید در دوران تحصیل خود اقدامات لازم را جهت تقویت رزومه انجام دهند و با نگارش و انتشار مقالات علمی و پژوهشی، گامی موثر در مسیر موفقیت و پذیرش خود در مقطع دکتری بردارند. البته نمی توان نقش پایان نامه و کیفیت علمی آن را برای تیم مصاحبه کننده نادیده گرفت . اما باید این نکته را در نظر داشت که هر چه رزومه قوی تر باشد شانس قبولی در مصاحبه نیز حتی با وجود رتبه پایین تر از سایر شرکت کنندگان و عدم ارائه پایان نامه بیشتر است.

سوالات متداول

۱- آیا امکان تغییر شیوه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد و در حین تحصیل وجود دارد؟

بله، داوطلبان می بایست تقاضای خود را به صورت کتبی به اداره آموزش دانشگاه محل تحصیل خود ارائه دهد.

۲- در روش آموزشی و پژوهشی در مقطع کارشناسی ارشد، محتوای برنامه های آموزشی بر چه اساسی می باشد؟

در این روش محتوای برنامه های آموزشی بر پایه واحدهای درسی و پایان نامه بنا شده اند

۳- آیا دانشجویانی که از دوره کارشناسی ارشد آموزش محور فارغ التحصیل می شوند، می توانند در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند؟

بله، این دانشجویان منعی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری نخواهند داشت.


مطالب مرتبط


برچسب ها

,


نویسنده : مستانه میرزایی کلیشمی
تاریخ ارسال : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت 17:10
کد مطلب : 5405
بازدید : 2,211 views
دیدگاه های مطلب "شیوه آموزش محور در دانشگاه پیام نور چیست؟"
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها




کليه حقوق مادي و معنوي اين سايت به دانشگاه فراگیر پیام نور تعلق دارد

Copyright © 2010-2021