شنبه , ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
 
لوگو اسپانسر
خوش آمدید...
قال رسول الله صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله : طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد. (مصباح الشریعه،ص13)

دانشگاه پیام نور، یکی از دانشگاههای پرطرفدار در بین افراد شاغل و همچنین خانم های خانه دار است. این دانشگاه عموماً یک دانشگاه نیمه حضوری است و نیازی نیست تا دانشجویان در تمامی کلاس های درس شرکت داشته باشند. یکی دیگر از عواملی که این دانشگاه را متمایز می سازد، نحوه محاسبه نمره دانشجویان دانشگاه پیام نور‎ است. دانشگاه پیام نور همانند سبک خاص کلاس هایش، از یک اصول و روش خاص برای محاسبه نمرات دانشجویانش استفاده میکند. هر چند که هر استادی سبک و سیاق خودش را برای محاسبه نمرات پایان ترم دارد، اما در حالت کلی یک اصل جامع برای محاسبه نمرات پایان ترم این دانشگاه حاکم است.

به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا نحوه محاسبه نمره پایان ترم در دانشگاه پیام نور را در قالب یک مقاله کامل به شما عزیزان ارائه نماییم تا اگر دانشجوی دانشگاه پیام نور و یا متقاضی حضور در این دانشگاه هستید، بتوانید با قوانین این دانشگاه هم آشنا شوید، پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.

نحوه محاسبه نمره پایان ترم

در سیستم دانشگاهی کشور به دلیل اینکه فعالیت و کار دانشجو در طول ترم اهمیت داده شود، در ارزشیابی نهایی دروس بخشی از نمره را به همین فعالیت ها و تلاش های دانشجو اختصاص می دهند که به نمره میانترم معروف است.
در دانشگاه پیام نور نمره میانترم از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا ۸ نمره مستقیم از نمره نهایی هر دانشجو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به نمره میانترم اختصاص داده می شود. بدین ترتیب نمره برگه پایان ترم دانشجو از ۱۲ نمره است.
حال تصمیم داریم در مورد نمره دهی نهایی هر درس در پیام نور به طور کامل اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

روش های تعیین نمره میانترم در پیام نور

اساتید برای نمره دهی میانترم روشهای مختلفی دارند. اما مهمترین روشهای آنها عبارتند از:
گرفتن امتحان
تهیه مقاله و تحقیق
کارها و فعالیتهای کلاسی
آماده سازی یک پروژه
حضور در کلاسها
انجام تمارین و مسائل کلاسی
و…
اما چیزی که بطور ۹۰ درصدی روش اساتید برای تعیین نمره میانترم در پیام نور است، گرفتن امتحان میانترم است.
براین اساس اساتید معمولا براساس بانک نمونه سوالات پیام نور، امتحانی را طراحی کرده و نمره آن را برای میانترم درنظر می گیرند.

نحوه نمره دهی پایانی دروس با داشتن نمره میانترم

اگر دانشجو نمره میانترم برای دروس خود داشته باشید نمره نهایی دروسش بدین صورت محاسبه می شود:

درس تمام تئوری: نمره برگه پایان ترم +نمره میانترم

درس تئوری-عملی: نمره برگه پایان ترم + نمره میانترم (حاصل این فرمول در تعداد واحد تئوری درس ضرب می شود. نمره عملی درس هم در تعداد واحد عملی ضرب می گردد. نتیجه این دو محاسبه با هم جمع شده و در تعداد واحد کل تقسیم شده و نمره نهایی بدست می آید)

درس تمام عملی: نمره این دروس کاملا دست استاد است.

نحوه نمره دهی پایانی دروس بدون داشتن نمره میانترم

حال سوال پیش می آید اگر دانشجو نمره میانترم نداشته باشد نمره نهایی او چگونه محاسبه خواهد شد.
هیچ جای نگرانی نیست و نمره نهایی او از ۱۲ محاسبه نخواهد شد.

درس تمام تئوری: نمره برگه پایان ترم ضرب در عدد ۱۰ سپس تقسیم بر ۶(حاصل نمره نهایی دانشجو می شود)

درس تئوری-عملی: نمره برگه پایان ترم ضرب در عدد ۱۰ حاصل تقسیم بر ۶ (حاصل این فرمول در تعداد واحد تئوری درس ضرب می شود. نمره عملی درس هم در تعداد واحد عملی ضرب می گردد. نتیجه این دو محاسبه با هم جمع شده و در تعداد واحد کل تقسیم شده و نمره نهایی بدست می آید.)

نمره تمام عملی: نمره این درس تماما دست استاد است.

نکته خیلی مهم: چنانچه دانشجو نمره میانترم داشته باشد، اما حاصل نمره برگه پایان ترم او ضرب در عدد ۱۰ و سپس تقسیم بر ۶ بیشتر از مجموع نمره برگه او با نمره میانترم شود، نمره ای که بیشتر است برای دانشجو لحاظ می شود. بنابراین اگر نمره میانترم شما پایین است نگران نباشید . فرصت جبران در امتحان پایان ترم دارید.

مثال هایی برای محاسبه نمرات پایانی

مثال ۱ : اگر استاد برای دانشجو نمره میان ترم ۳ از ۸ نمره را در نظر بگیرد و دانشجو نمره ۱۲ از ۱۲ نمره امتحان کتبی را کسب کند
در حالت اول نمره دانشجو ۱۵ می شود اما در حالت دوم نمره دانشجو ۲۰ می شود پس سیستم نمره ۲۰ را برای دانشجو در نظر میگیرد
۱۲ ضرب در ۵ تقسیم بر ۳ = ۲۰

مثال ۲ : اگر استاد برای دانشجو نمره میان ترم صفر از ۸ در نظر بگیرید و دانشجو نمره ۶ از ۱۲ نمره امتحان کتبی بگیرد
در حالت اول نمره دانشجو ۶ و در حالت دوم نمره دانشجو ۱۰ از ۲۰ می شود پس سیستم به صورت خودکار نمره ۱۰ را برای دانشجو در نظر میگیرد

مثال ۳ : اگر استاد برای دانشجو نمره میان ترم رد نکند و یا درس خودخوان باشد در این حالت دانشجو نمره میان ترم ندارد و از امتحان کتبی از ۱۲ نمره هر نمره ای که بگیرد
نمره دانشجو ضرب در ۵ و تقسیم بر ۳ می شود تا بر مبنای ۲۰ شود

تا اینجا ما فقط نحوه محاسبه بخش تئوری را توضیح دادیم اما اگر درسی واحد عملی داشت ابتدا باید بخش تئوری (نظری) را با روش بالا برمبنای  ۲۰ بدست بیاورید سپس در فرمول زیر قرار دهید

نمره پایان ترم هر درس نظری و عملی بر اساس تعداد واحد نظری و عملی تعیین می شود

یعنی :تعداد واحد عملی درس × نمره بر مبنای ۲۰ + تعداد واحد نظری × نمره بر مبنای ۲۰ حاصل تقسیم بر مجموع واحدهای عملی و نظری درس(این قاعده کلی برای همه دروسی که واحد عملی داشته باشند قابل استفاده می باشد)

نکته مهم : نمره بخش عملی در سیستم گلستان برحسب ۲۰ نمره می باشد ولی نمره تئوری(نظری) برحسب ۱۲ نمره که باید تبدیل به ۲۰ شود.

مهلت ثبت نمره میانترم در سامانه گلستان

اساتید تا آخرین روز امتحان پایان ترم مهلت دارند نمره میانترم دانشجویان را در سامانه گلستان ثبت کنند. بعد از آن تاریخ دسترسی آنها برای ثبت نمره بسته می شود.

مشاهده نمرات میانترم در پیام نور از طریق سیستم گلستان امکان پذیر است.

با توجه به مسائل گفته شده و اهمیت نمره میانترم در دانشگاه پیام نور توصیه میکنیم این موضوع را حتما جدی بگیرید و سعی کنید نمره میانترم داشته باشید. بدین صورت پاس شدن درس شما در پایان ترم بسیار راحت تر خواهد بود.


مطالب مرتبط


برچسب ها


نویسنده : مستانه میرزایی کلیشمی
تاریخ ارسال : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت 15:41
کد مطلب : 5178
بازدید : 498 views
دیدگاه های مطلب "نحوه محاسبه نمره در دانشگاه پیام نور‎"
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها




کليه حقوق مادي و معنوي اين سايت به دانشگاه فراگیر پیام نور تعلق دارد

Copyright © 2010-2021