شنبه , ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
 
لوگو اسپانسر
خوش آمدید...
قال رسول الله صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله : طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد. (مصباح الشریعه،ص13)

دانشگاه پیام نور همانند دانشگاههای آزاد و غیر انتفاعی هزینه ای را بابته ثبت نام دانشجویان دریافت می نماید. این هزینه در هر سال تحصیلی نسبت به سال قبل بین ۱۰% تا ۱۵% افزایش خواهد داشت. امسال هم دانشگاه پیام نور در تمامی مقاطع از جمله مقطع کارشناسی ارشد به دو طریق با آزمون و بی آزمون ثبت نام به عمل می آورد. در ادامه می توانید شهریه داشنگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد و در سال ۱۴۰۰ را مطالعه بنمایید.

لازم به یادآوری است که مبلغ هزینه توسط هیئت امنای دانشگاه پیام نور تعیین و به واحدهای پیام نور سراسر کشور ابلاغ می گردد و همچنین معمولاً پرداخت شهریه به دانشگاه پیام نور به دو صورت نقد و قسطی امکانپذیر است تا دانشجویان و خانواده هایشان برای پرداخت شهریه دچار زحمت و دردسر نشوند.

هزینه هر ترم کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور ۱۴۰۰

دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد از دو طریق دانشجو پذیرش می کند ، روش اول از کنکور کارشناسی ارشد سراسری می باشد و داوطلبان این آزمون می توانند در صورت کسب رتبه و تراز لازم ، رشته های این دانشگاه را وارد فرم انتخاب رشته خود کنند.
روش دوم پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور از طریق طرح فراگیر می باشد. آزمون فراگیر ارشد دانشگاه پیام نور هر ساله برگزار می شود که شرایط پذیرش آسان تری نسبت به کنکور کارشناسی ارشد دارد. شهریه تحصیل دانشجویان پذیرفته شده از طریق آزمون کارشناسی ارشد و آزمون فراگیر ارشد هیچ تفاوتی ندارد و هر دو دسته از دانشجویان به یک میزان شهریه می پردازند.

هزینه هر ترم کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور متشکل از دو بخش شهریه ثابت و متغیر است که دو عامل تاثیر گذار در تعیین نرخ شهریه ثابت ، رشته تحصیلی انتخابی شما و سال ورودتان به دانشگاه است. رشته های علوم انسانی معمولا شهریه ثابت کمتری دارند و سالانه نیز ۱۰ الی ۱۵ درصد نرخ شهریه ثابت افزایش می یابد.

شهریه متغیر نیز ممکن است سالانه تا ۲۰ درصد نیز افزایش داشته باشد و با توجه به تعداد و نوع واحد های درسی تعیین می شوند. مثلا دانشجوی دوره کارشناسی ارشد که ۸ واحد درسی نظری اخذ کرده است ، از دانشجویی با ۱۲ واحد درسی نظری شهریه کمتری پرداخت می کند. همچنین اگر دروس عملی و تخصصی بیشتری در هر ترم اخذ کنید ، شهریه تان افزایش می یابد زیرا دروس عملی و تخصصی از دروس نظری و عمومی گران تر هستند.

هزینه هر ترم کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور ۱۴۰۰ در رشته های علوم انسانی و غیر علوم انسانی به شرح زیر می باشد :

هزینه هر ترم کارشناسی ارشد پیام نور رشته های علوم انسانی

شهریه ثابت : ۱/۲۰۰/۰۰۰ الی ۱/۵۰۰/۰۰۰ تومان
شهریه دروس نظری : ۱۳۰/۰۰۰ الی ۱۶۰/۰۰۰ تومان
شهریه دروس عملی : ۳۴۰/۰۰۰۰ الی ۴۰۰/۰۰۰ تومان
شهریه پایان نامه : ۵۱۰/۰۰۰ الی ۶۰۰/۰۰۰۰ تومان

هزینه هر ترم کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور رشته های غیر علوم انسانی

شهریه ثابت : ۱/۲۰۰/۰۰۰ الی ۱/۵۰۰/۰۰۰ تومان
شهریه دروس نظری : ۱۳۰/۰۰۰ الی ۱۶۰/۰۰۰ تومان
شهریه دروس عملی : ۳۴۰/۰۰۰۰ الی ۴۰۰/۰۰۰ تومان
شهریه پایان نامه : ۵۱۰/۰۰۰ الی ۶۰۰/۰۰۰۰ تومان

زمان پرداخت شهریه دانشگاه پیام نور قبل از انتخاب واحد و قبل از امتحانات پایان ترم است. بدین صورت که دانشجویان برای انتخاب واحد باید بخشی از شهریه خود را پرداخت نمایند تا سامانه انتخاب واحد برای آنها فعال شود. باقی مانده شهریه را نیز تا امتحانات پایان ترم فرصت تسویه کردن دارند و در صورت بدهکار بودن ، کارت شرکت در امتحانات برای آنها صادر نمی شود.

تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و پیام نور

شاید این سؤال برای شما عزیزان داوطلب تحصیل در این مرکز دانشگاهی نیز مطرح شده باشد که تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و پیام نور چه می تواند باشد؟

تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و پیام نور آن قدر زیاد است که من را از رفتن به دانشگاه آزاد و ادامه تحصیل در آن منصرف کند؟

در پاسخ به این سؤال باید خدمت شما دوستان و عزیزان عرض کنیم که تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و پیام نور به شدت زیاد است.

بله درست شنیدید. دوستان عزیز با توجه به تفاوت شهریه دانشگاه آزاد و پیام نور به مراتب ادامه تحصیل در یکی از رشته های پیام نور برای شما عزیزان مقرون به صرفه تر و اقتصادی تر است.

البته به این نکته مهم نیز توجه لازم را مبذول دارید که در زمان انتخاب واحد مجبور به پرداخت تمامی مبلغ شهریه پیام نور نیستند.

به عبارت دیگر، در زمان انتخاب واحد در هر یک از ترم های تحصیلی تنها می توانید مبلغ شهریه ثابت را به حساب دانشگاه پیام نور واریز کنید و برای پرداخت مبلغ شهریه متغیر هیچ عجله ای در کار نیست.

در واقع، تا فرا رسیدن زمان امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور برای واریز شهریه به شما مهلت داده می شود.

اما این موارد در رابطه با دانشگاه آزاد اسلامی به هیچ وجه صدق نمی کند. در واقع، شهریه دانشگاه آزاد اسلامی در هر یک از ترم های تحصیلی واقعاً بالاست و شما باید مبلغ نجومی را در هر ترم تحصیل در این دانشگاه بپردازید.

همین معضل شهریه بالای دانشگاه آزاد است که کمر خانواده ها شکسته است. علی الخصوص در این شرایط بد اقتصادی که مردم در تهیه نان شب خودشان هم مانده اند.

پس اگر می خواهید مجبور به پرداخت مبلغ بالایی در هر یک از ترم های تحصیلی نشوید بهتر است از بین این دو دانشگاه یاد شده دانشگاه پیام نور را انتخاب کنید.

وام دانشجویی، کمکی برای پرداخت شهریه

علی رغم شهریه پایین تر دانشگاه پیام نور در مقایسه با آزاد باز هم عده ای از عهده پرداخت مبلغ شهریه آزاد برنمی آیند.

اما در این میان تکلیف چیست؟ آیا این قبیل از افراد از تحصیلات دانشگاهی باز می ماند و باید از خیر ادامه تحصیل در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری باز بمانند؟

در این جا باید بگوییم که هیچ نگرانی بابت پرداخت شهریه پیام نور نداشته باشید. زیرا به راحتی می توانید برای دریافت وام در هر یک از ترم های تحصیلی اقدام کنید.

دقت داشته باشید که مبلغ وام پرداختی برای هر یک از مقاطع کارشناسی، دکتری و ارشد با یکدیگر متفاوت است.

 اما قبل از هر چیز باید از مبلغ وام پرداختی و همین طور شرایط و نحوه بازپرداخت آن به طور دقیق مطلع شوید.

البته دریافت وام به تهیه مدارکی هم نیاز دارد و مسلماً باید برای تهیه آن ها نیز اقدام کنید.

حتی شاید برایتان سؤال شود که چگونه باید برای دریافت وام اقدام کرد؟ آیا باید به صورت اینترنتی درخواست داد؟

این ها همه سوالاتی بسیار مهم است که قبل از هر گونه اقدامی برای دریافت وام شهریه پیام نور در مقاطع مختلف باید برای آن ها پاسخ هایی دقیق و مفهومی پیدا کنید.


مطالب مرتبط


برچسب ها


نویسنده : مستانه میرزایی کلیشمی
تاریخ ارسال : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت 16:17
کد مطلب : 5211
بازدید : 469 views
دیدگاه های مطلب "نرخ شهریه های ارشد دانشگاه پیام نور ۱۴۰۰‎"
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها




کليه حقوق مادي و معنوي اين سايت به دانشگاه فراگیر پیام نور تعلق دارد

Copyright © 2010-2021