شنبه , ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
 
لوگو اسپانسر
خوش آمدید...
قال رسول الله صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله : طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد. (مصباح الشریعه،ص13)

کنترل منابع آبی، سرچشمه کشمکش های خاورمیانه می شود

همایش بررسی وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی کردستان با حضور جمعی از اساتید، صاحبنظران و دانشجویان به همت انجمن ژینگه در تالار علامه مدرس دانشگاه پیام نور مرکز سنندج برگزار شد.

رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان در این مراسم گفت: دانشگاه پیام نور استان کردستان در برنامه ریزی های خود، توجه خاصی به مسائل اجتماعی و زیست محیطی داشته و در چند ماه گذشته ۴ سمینار در این راستا با همکاری سایر نهادها و تشکل های مردمی در سنندج، سقز و مریوان برگزار شده است.

جنگ های آینده خاورمیانه بر سر کنترل منابع آبی می باشد

اسکندر مرادی در ادامه گفت: یکی از مسائل مهمی که امنیت جهان را در آینده‌ای نزدیک به خطر می‌اندازد، بحران آب است، این همایش در چهارچوب متدولوژی و آکادمی ژئوپولتیک بحث اصلی امنیت است که با بحران آب با چالش عظیمی همراه است.

رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان گفت: در جنگ های آینده جهانی در منطقه خاورمیانه، جنگی قومی، مذهبی نیست، بلکه کمبود آب سرآغاز این کشمکش است که در نهایت کنترل سرچشمه‌های آبی ساختار سیاسی منطقه خاورمیانه را تعیین می‌کند.

مرادی با بیان اینکه، ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است، گفت: اگر شیوه جدید و پلانی برای این مهم و مدیریتی جامع و کارامد تخصیص داده نشود، کشور ما با خطرات جدی در زمینه کمبود منابع آبی دچار می‌شود

سالانه ۶ میلیارد متر مکعب آب در کردستان وجود دارد

در ادامه این همایش پژوهشگر مدیریت منابع آب در دانشگاه نیوکاسل انگلستان اظهار داشت: سیمای آب استان کردستان با مرزهای هیدرولوژی و مرزهای اداری با مقیاس تصمیم‌گیری، مرز ایده‌آلی نیست.

مختار هاشمی با بیان اینکه ۶ میلیارد متر مکعب آب سالانه در کردستان وجود دارد، افزود: کشور ما به دلیل ازدیاد جمعیت و ضعف مدیریتی در مصرف آب به سوی تنش این ماده حیاتی می‌رود، که اکنون در ۱۸۰ روستای شهرستان بیجار آب شرب را با تانکر تامین می‌کنند.

ساخت سدها بدون برنامه و مدیریت لازم

وی بیان کرد: در استان کردستان سدهای زیادی بدون مدیریت لازم ساخته شده است که خود مشکل و بحران کم‌آبی را به دلیل تبخیر سریع و بسیار زیاد آب تشدید می‌کند.

وی به چالش‌های اساسی موضوع سیمای توسعه منابع آب استان کردستان اشاره کرد و گفت: مالکیت آب و چالش مدیریتی، تاثیر سیستم دموکراتیک در استان و محله، وجود ناهمواری در سیاست تمرکززدایی و استراتژی برای توسعه ظرفیت‌ها در سطح محلی از جمله این چالش هاست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معضل مالکیت آب در ایران مهم است و در راستای این مهم باید فرهنگ‌سازی شود که به راه‌حل منسجم و بهم پیوسته برسد، چرا که مشارکت ایران در این مورد، مشارکتی کنترل‌شده بوده و تا به حال به تفویض اختیاراتی نرسیده است.

در ایران ۳ برابر متوسط جهانی تبخیر آب وجود دارد

در ادامه عضو هیات علمی دانشگاه کرمان بیان کرد: در ایران ۳ برابر متوسط جهانی تبخیر آب وجود دارد که با وجود مدیریت نامناسب منابع آب، کمبود بارندگی، افزایش جمعیت و الگوی مصرف نامناسب، این بحران روز به روز تشدید می شود.

سعد الله سنگینی گفت: یکی از بزرگترین چالش های پیشروی بشر، گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی است.

وی با اشاره به این مهم که تا چند سال اینده اگر جنگی صورت گیرد، برسر موضوع آب است ، خاطرنشان ساخت: تنها ۳۶ صدم درصد از آب تجدیدپذیر جهان سهم ایران است.

عضو هیات علمی دانشگاه کرمان در پایان گفت: بحران کنونی ما ناشی از مشکلان مدیریتی، مشکلات فرهنگی و بحران آب ناشی از رشد سریع جمعیت، کشاورزی ناکارآمد و مدیریت نسنجیده است.


مطالب مرتبط


برچسب ها

, , ,


نویسنده : admin
تاریخ ارسال : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت 6:32
کد مطلب : 2280
بازدید : 351 views
دیدگاه های مطلب "کنترل منابع آبی، سرچشمه کشمکش های خاورمیانه می شود"
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها




کليه حقوق مادي و معنوي اين سايت به دانشگاه فراگیر پیام نور تعلق دارد

Copyright © 2010-2021