یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
 
لوگو اسپانسر
خوش آمدید...
قال رسول الله صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله : طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد. (مصباح الشریعه،ص13)

دکتر فاطمه عزیزی

مقاله دکتر فاطمه عزیزی، استادیار دانشگاه پیام نور استان البرز در یکی از معتبرترین مجله تخصصی اخترفیزیک به نام MNRAS از انتشارات دانشگاه آکسفورد چاپ شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور، دکتر عزیزی با عنوان اینکه یکی از اساسی ترین پرسش های بشر فهم منشأ حیات است افزود: با پیشرفت ها در زمینه ساخت ابزار نجومی، شرایط برای کاوش حیات در جای دیگری از جهان فراهم آمده است. لذا کشف سیارات فرا خورشیدی یکی از اهداف مهم اخترفیزیک مدرن است.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور کرج مختصری در مورد تحقیق حاضر را اینگونه تشریح کرد:در این راستا پروژه تحقیقاتی HARPS جهت یافتن سیارات فراخورشیدی کم جرم به روش تکنیک تغییرات سرعت های شعاعی با دقت ۱m/s طراحی شده است. این تکنیک بر اساس اثر دوپلری ناشی از چرخش ستاره حول مرکز جرم سیستم ستاره-سیاره است که به منابع ستاره ای نویزی از جمله نواحی فعال دوار و چرخه های مغناطیسی ستاره ای حساس است. این تغییرات در یک ستاره با یک چرخه فعالیت پریودیک می تواند شبیه سیگنال یک سیاره فراخورشیدی با دوره تناوب طولانی باشد. بنابراین دانش سیارات فراخورشیدی وابسته به دانش ستاره های والدشان است. در این میان مطالعه فوتوسفر ستاره ای نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.
فاطمه عزیزی در پایان گفت: در راستای این هدف در این مقاله با انتخاب نمونه ای از ستاره های قرار گرفته در میدان دید اسپکترومتر HARPS که در طی ۱۱ سال توسط تلسکوپ ۳.۶ متری در سایت لاسیا، واقع در کشور شیلی رصد شده اند به مطالعه اثرات فوتوسفری این ستاره ها از جمله تعیین چرخه فعالیت این ستاره ها و مطالعات آماری آنها پرداخته شده است. لازم به ذکر است در این بررسی از شاخص ابداعی خودشان در محدوده طول موج مرئی که در ۲۰۱۶ در همین ژورنال به چاپ رسیده، استفاده شده است و اثبات کارایی این شاخص ابداعی یکی دیگر از اهمیت های این پژوهش است.
گفتنی است این مجله همچنین در فهرست مجله های برتر علمی از سوی فدراسیون سرآمدن علمی کشور مستقر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته و ضریب تاثیر این مقاله ۴.۹۶۱ است و دکتر فاطمه عزیزی عضو هیأت علمی در رشته فیزیک دانشگاه پیام نور مرکز کرج این پژوهش را، با همکاری دکتر محمدتقی میرترابی دانشیار دانشگاه الزهرا به انجام رسانیده است.

مطالب مرتبط


برچسب ها

, , , , , , ,


نویسنده : admin
تاریخ ارسال : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت 16:12
کد مطلب : 3121
بازدید : 1,045 views
دیدگاه های مطلب "مقاله دکتر فاطمه عزیزی، استادیار دانشگاه پیام نور"
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها




کليه حقوق مادي و معنوي اين سايت به دانشگاه فراگیر پیام نور تعلق دارد

Copyright © 2010-2021